Zalando gaat ongeveer 450 banen schrappen op het hoofdkantoor in Berlijn als onderdeel van een herstructurering van de klantenservice. De online modegigant wil de dienstverlening stroomlijnen en onderbrengen bij één centrale partner, in plaats van de huidige drie interne partijen.
De reorganisatie betekent niet alleen verlies van banen: in het najaar worden er ook 200 nieuwe functies gecreëerd binnen een nieuw op te zetten klantenservicedienst. Zalando geeft aan dat ontslagen medewerkers kunnen solliciteren op deze nieuwe posities.
De ondernemingsraad waarschuwt getroffen werknemers om niet direct akkoord te gaan met vertrekregelingen en eerst juridisch advies in te winnen.
Het is niet de eerste keer dat Zalando ingrijpt in het personeelsbestand. In februari 2023 kondigde het bedrijf al aan honderden banen te schrappen, met name in administratieve en managementfuncties.
Zalando is daarmee de tweede grote Duitse speler die zijn klantenservice herstructureert. Ook de Otto Group kondigde recent aan 480 banen te schrappen, voornamelijk omdat hun huidige serviceorganisatie financieel niet meer houdbaar is.
emerce
10-04-2025 05:20