Een op de drie bedrijven in Nederland wil dit jaar AI-tools en -diensten proberen te integreren in zijn bedrijfsprocessen.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van DeepL, een leverancier van AI-geautomatiseerde zakelijke vertalingen.
Uit een rondvraag onder een kleine duizend zakelijke beslissers blijkt, dat veel bedrijven van plan zijn om onderzoek te doen naar hoe AI meerwaarde en ROI kan opleveren voor hun organisatie.
“Deze budgetten zijn vooral bestemd om AI beschikbaar te maken voor bedrijfsvoering (28%), werkplektools (19%) en speciale taken zoals vertalen (25%).”
In de wereld van DeepL zijn het onder meer groeibedrijven die interesse hebben voor AI-vertalingen. Want naarmate een organisatie zich in een meer internationale omgeving mengt, vormen taalbarrières een grotere uitdaging. Praktisch gezien speelt dat bij zaken als internationale klantenwerving en klantenservice. Zeker in landen die meer dan één officiële taal kennen, zoals België, of zwakke algemene tweedetaalkennis.
De Duitsers schetsen: “Bedrijven combineren Language AI-oplossingen met menselijke expertise om hun communicatieproblemen op te lossen. Dit is met name van belang in sterk gereguleerde sectoren waar veel op het spel staat, zoals in de juridische sector en de productiebranche. In Nederland omvat dit het gebruik van Language AI gecombineerd met externe vertaalbureaus (38%) en het integreren van AI in belangrijke producten (30%).“
Vorige week dook een gerucht op, dat het vertaalbedrijf uit Keulen voor 2026 zou denken aan een beursgang. Dit soort plannen ligt sinds eind vorige week onder vuur vanwege de importheffingen die de VS wereldwijd oplegt en de financiële onzekerheid die daaruit volgt.
emerce
09-04-2025 11:00