‘Search is basis van strategie op social commerce’

Social commerce, het verkopen via platformen als TikTok, Instagram en Pinterest, werkt voor marketeers inhoudelijk niet wezenlijk anders dan via het reguliere web. “Search is de basis van je strategie op social commerce. Je doet eerst een trefwoordenonderzoek”, om reclame-uitingen te kunnen positioneren “en maakt daarna de content.” Dat vertelde Judith de Rooij van Follo, tot vorige week: Orange Valley, vorige week tijdens een presentatie op de Webwinkel Vakdagen in de Utrechtse Jaarbeurs. Het probleem met deze nieuwe platformen is dat ze, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google, geen geautomatiseerd systeem hebben om trefwoordonderzoek mee te doen. Dat is dus vervelend, tergend langzaam handwerk. Follo overigens bouwde een systeem om dat toch te automatiseren. De Rooij over de noodzaak voor ondernemers om zich te oriënteren op social commerce: “[Deze tak van sport] gaat jaarlijks met dertig procent groeien. Vandaag de dag brengt de gemiddelde online consument 34 uur per week door op social media. Onderzoek laat ook zien, dat 75 procent van hen in contact komt met nieuwe merken via social media.” Uit haar eigen praktijk deelt ze nog enkele tips: “Zorg voor ondertiteling bij je video’s, want dat brengt de CPM omlaag en het bereik omhoog. En werk met creators, omdat het engagement daar hoger ligt.” Oftewel: influencers zijn effectieve productmerkambassadeurs. Pinterest, zo vertelde ze donderdag in een afgeladen zaal, wordt voornamelijk gebruikt voor inspiratie, Instagram voor commercials en TikTok voor creatie. “Als je creatives wilt kunnen personaliseren dan moet je die op automatisch en op schaal maken.” Opvallend in de Jaarbeurs was, dat de interesse voor AI en social commerce bij de spreekbeurten immens was. Op de beursstands was er slechts een enkeling die zijn expertise op deze vakgebieden promootte.
emerce
07-04-2025 14:50