GroupM en HYPR hebben onderzoek verricht naar de mediabeleving van Huis-aan-Huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, toont niet alleen de veerkracht van huis-aan-Huiskranten aan, maar bewijst ook dat lokale nieuwsvoorziening cruciaal blijft voor een goed geïnformeerde samenleving.
In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dichtbij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is.
Uit dit onderzoek blijkt dat deze door de adverteerders in ons land nog niet op waarde geschat worden en dat deze niet alleen groot massaal bereik bieden met een oplage van 11 miljoen en een dekking van 7,5 miljoen huishoudens, maar dat deze ook gewoon erg goed gewaardeerd worden. En dan niet alleen door 65-plussers.
Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat een kwart van de consumenten ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
De kranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief.
emerce
07-04-2025 08:48