Colruyt Group neemt maaltijdboxen specialist Smartmat over

Sinds februari 2022 heeft de Belgische Colruyt Group een belang van 41,36 procent in Smartmat, specialist in maaltijdboxen onder het merk Foodbag. Nu neemt de grootgrutter het bedrijf volledig over. Smartmat is een belangrijke Belgische speler in de online voedingsmarkt. Onder de noemer Foodbag levert het wekelijks maaltijdboxen in heel België. Foodbag werkt samen met meer dan 100 lokale leveranciers voor verse ingrediënten en met eigen bezorgers voor levering aan huis. Klanten kunnen, op een flexibele manier en dus zonder abonnement, elke week kiezen uit 35 gerechten en er is voor ieder wat wils: gerechten geïnspireerd op de Belgische keuken, vegetarische of vegan gerechten maar even goed nieuwe smaken en keukens. Naast levering aan huis kunnen maaltijdboxen ook worden afgehaald in meer dan 100 Collect&Go afhaalpunten en worden er ‘one meal’-kits aangeboden in Okay-winkels; Foodbag onderscheidt zich zo met een omnichannel aanpak. Foodbag kende de afgelopen jaren volgens Colruyt een mooie groei, zowel wat betreft aantal klanten als aantal bestellingen per klant, en groeide sneller dan de markt. Jessie Maras is sinds begin 2025 CEO van Foodbag. Ex-CEO en mede-oprichter van Foodbag, Stéphane Ronse, is bestuurder bij Smartmat en blijft operationeel nauw betrokken.
emerce
07-04-2025 11:00