In 2025 zal de Embassy of Dutch Creativity geen fysieke aanwezigheid hebben op het Cannes Lions International Festival of Creativity. De afgelopen negen edities heeft de Embassy Nederlandse creatieve bedrijven, bureaus en talenten een internationaal podium geboden tijdens het internationale reclamefestival. Het was dé plek waar samenwerkingen ontstonden, creativiteit werd gedeeld en de Nederlandse industrie wereldwijd zichtbaar was. Toch is dit jaar besloten een pas op de plaats te maken.
‘De Embassy was nooit een doel op zich, maar een middel om de Nederlandse creatieve industrie internationaal op de kaart te zetten,’ zegt initiatiefnemer Kyra Roest. ‘Nu de bereidheid om gezamenlijk te investeren in dit platform afneemt, is het tijd om stil te staan bij waar de prioriteiten liggen. Die prioriteiten zijn wat de Embassy of Dutch Creativity helder: de toekomst en dan concreet jong talent.’
De keuze om in 2025 niet met een Embassy naar Cannes te gaan, betekent niet dat de missie stopt. Integendeel, de oproep aan de industrie om te blijven investeren in talent is urgenter dan ooit.
Jonge creatieven, zoals de deelnemers aan Jonge Honden en RA*W, halen in één week in Cannes meer kennis, inspiratie en netwerk op dan in een vierjarige opleiding. Het zijn deze nieuwe generaties die de toekomst van onze industrie bepalen. Zij zijn de dromers, vernieuwers en visionairs die de grenzen verleggen.
‘We kunnen niet toestaan dat Nederland straks geen jonge talenten meer in het Palais heeft. Creativiteit drijft op frisse perspectieven en nieuwe energie. Dat begint bij het bieden van kansen en Cannes is zo’n kans,’ vervolgt Roest.
emerce
04-04-2025 07:45