E-commercebedrijf Bol zoekt in heel Nederland partijen die als innamepunt willen fungeren voor zijn logistieke bedrijf Ampère. Ook wil het meer gaan bezorgen, paralel aan PostNL en DHL.
Op de stand van Ampère tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht werd duidelijk dat Bol de positionering van zijn in-house start-up aan het veranderen is.
Bij de oprichting in juli 2022 was het de bedoeling dat de start-up zelf pakketjes bij verkooppartners ging ophalen voor aflevering bij de consument. Daar is nu een nuance bij gekomen.
Dat afhalen wil Ampère gericht, graag doen bij grote verkopers met eigen magazijnruimte. Waarom? Kleine Bol-verkopers in de betreffende geografie kunnen dan hun pakketjes naar die grote partij brengen, alwaar Ampère ze dan oppikt. De ‘gastheer’ krijgt een vergoeding voor het aannemen en bewaren van die orders.
De gedachte achter de nieuwe activiteiten van de start-up is, dat bedrijven als PostNL en DHL niet bijster veel verdienen aan bijvoorbeeld aan zondags- en avondleveringen. Liever richten ze hun inspanningen op de bulk, niet op activiteiten buiten de kernactiviteiten. Daarom nam Ampère, onderdeel van Verzenden via Bol, deze activiteiten in Utrecht en Rotterdam in eigen hand.
Wie goed oplette, zag ook de pay-off van Ampère lichtjes veranderen. Wat eerst klonk als ‘Bezorger van Bol’, hoort en leest nu: ‘Bezorger voor Bol’.
Het logistieke bedrijf heeft eigen depots in de meeste delen van Nederland. De bulk daarvan is dus gericht op het aannemen van pakketjes. Bol zoekt manieren om zijn bereik te vergroten. De gaten in het netwerk zitten in noord- en zuid-Nederland.
Volgens LinkedIn werkt er tussen de vijftig en tweehonderd man bij de logistieke dienstverlener, die in Utrecht gisteren met een eigen stand gescheiden en apart stond van die van Bol.
emerce
04-04-2025 06:40