Marktonderzoeker WARC stelt zijn verwachtingen voor de mondiale reclamemarkt naar beneden bij. Dit jaar wordt er waarschijnlijk tien miljard dollar reclamegeld niet uitgegeven, door de tarievenoorlog die internationale handel drukt.
Ook dreigende boetes van de Europese Commissie voor Apple en Google hebben dat effect, bepleit WARC. Dat is echter een argument voor de bühne, want die dreiging hing er bij de vorige voorspelling (november 2024) ook al. Van Trump-tarieven was toen nog geen sprake.
De Engelsen publiceerden vorige week drie nieuwe scenario’s waarbij één procent minder groei in reclamebestedingen een gunstig verloop is. In het slechtste geval is er sprake van twee procent minder reclamebudget, omgerekend twintig miljard op wereldschaal.
De jongste prognoses van WARC zijn gebaseerd op gegevens uit honderd markten wereldwijd over advertentie-investeringen op basis van meer dan twee miljoen datapunten. Deze omvatten macro-economische gegevens, inkomsten van mediabedrijven, marketinguitgaven van ’s werelds grootste adverteerders en mediaconsumptietrends.
De onderzoekers verwachten dat de gevolgen van handelsfragmentatie vanaf de tweede helft van dit jaar merkbaar zullen worden in de advertentiemarkt. In het jaar erna zullen ze in de eerste twee kwartalen sterker voelbaar zijn.
Het zijn autofabrikanten, retailers en techbedrijven die nu met name hun advertentie-uitgaven inperken als gevolg van stijgende productiekosten en toenemende druk op de toeleveringsketen.
Foto: Jonas Lee, Unsplash
emerce
31-03-2025 08:33