De Nederlandse online consument kocht in 2024 voor 434 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels. Meer dan een kwart (28%) kwam uit China, gevolgd door Duitsland (23%).
Het nummer drie-land op de importlijst van Thuiswinkel.org is de VS, wat die positie overnam van Groot-Brittannië. De Engelsen zagen hun afzetaandeel in 2024 dalen van dertien naar zeven procent.
Dit beeld komt naar voren in de jongste Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dat wordt elk kwartaal gehouden.
De Nederlandse consument gaf in 2024 voor 36 miljard euro (+5%) uit aan de aanschaf van producten en diensten via internet. Daarvan komt twaalf procent van buiten Nederland, met China dus als nieuwe hofleverancier in het cross-bordersegment.
In 2024 zijn er 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops.
Bij cross-border aankopen is iDEAL sterker gegroeid: van vijftig naar 53 procent. Daarnaast wint Klarna terrein bij internationale aankopen, met een stijging van zeven naar negen procent. Het gebruik van creditcards daalt hier juist van 25 naar 22 procent.
Hoewel de omzet door webwinkels en marktplaatsen in Nederland toenam, nam het aantal verkochte items en diensten af naar 345 miljoen (-1%). Dat houdt in, dat er minder items werd verkocht maar wel tegen een hogere gemiddelde verkoopprijs.
Wat specifieker zegt Thuiswinkel.org: “Het aantal online aankopen van producten is met drie procent gedaald. Food/Nearfood wordt bijvoorbeeld minder vaak besteld (-6%), maar wel voor een hoger bedrag per aankoop. Dit kan erop wijzen dat per bestelling meer producten worden gekocht, of producten met een hogere prijs worden aangeschaft (mogelijk door inflatie). Dit geldt ook voor DIY/Garden, waar het aantal online aankopen daalt (-11%) maar het online besteed bedrag zelfs stijgt (+9%).“
Foto: Nuno Alberto, Unsplash
emerce
25-03-2025 06:18