De backup, redder in nood of schijnveiligheid?

BLOG – World Backup Day op 31 maart is een goed moment om stil te staan bij een ongemakkelijke waarheid: een backup is minder betrouwbaar dan gedacht. Veel organisaties varen er blind op, maar testen zelden of een restore ook écht werkt. Maar de backup is een van de puzzelstukken in een herstelstrategie. Spolier: de eerste keer dat je ontdekt dat je backup niet werkt, is niet zelden het moment dat je hem écht nodig hebt. Waarom een backup alléén niet genoeg is Veel organisaties behandelen backups als hun eerste verdedigingslinie tegen dataverlies. Maar dat is een misvatting. Een backup is een hulpmiddel om een snelle recovery mogelijk te maken. In tegenstelling tot wat velen denken, inclusief it-auditors, is dat een backup geen doel op zich. Het doel is om bij problemen een snelle recovery te kunnen uitvoeren. Dat betekent ook dat een backup niet altijd de beste optie is. Je kunt ook werken met flashback/rollback-technologie of geo-redundante. Dat is vaak sneller en efficiënter. Backups worden te weinig getest Een backup maken is één ding, maar weten of hij écht werkt als je hem nodig hebt, is een ander verhaal. Eind jaren negentig had een klant een hypermoderne backupoplossing met taperobots en geavanceerde systemen. Toen er voor het eerst een restore nodig was, bleek een defect in de tapedrive alle backups nutteloos te maken. Niemand had ooit getest of de backups daadwerkelijk werkten. Dit probleem is nog steeds actueel. Bedrijven valideren maar zelden of de backup bruikbaar is. Pas bij een calamiteit ontdek je pas dat het niet werkt. Testen is absoluut noodzakelijk want als je backup niet restorable is, ben je uitgespeeld. Goede hardware en solide herstelplan zijn minstens zo belangrijk Naast een goed backupbeleid is ook de hardware cruciaal. Een voorbeeld. Op een project met zo’n veertig ontwikkelaars crashte de server door een kapotte harde schijf. De hardware-leverancier stuurde een nieuwe schijf, maar de bezorger mocht hem niet installeren. We moesten wachten op een expert, die pas aan het einde van de dag beschikbaar was. De backup stond klaar, maar dat maakte niets uit zolang de hardware niet werkte. Een werkdag productiviteit ging verloren. De les? Een hardware-supportcontract en een herstelplan is net zo belangrijk als je backupstrategie. Conclusie Een effectieve backupstrategie vraagt meer dan alleen data opslaan. Zonder testen en een herstelplan heeft een backup weinig waarde. Hieronder de lessen om je herstelstrategie op orde te krijgen: Zie back-ups als laatste redmiddel, niet als eerste bescherming; Test regelmatig of een restore werkt; Gebruik replicatie en flashback om sneller te herstellen; Formuleer een herstelplan, inclusief hardware en ketenintegratie. Tot slot: een database zonder backup is geen database, en een backup zonder restore-test is geen backup. Herman Buitenhuis is senior database administrator bij Amis Conclusion
computable
25-03-2025 16:07