PostNL: ‘Gebruik van pakketkluizen intensiveren’

PostNL installeert dit jaar 500 nieuwe pakketkluizen en gaat campagnes voeren om het gebruik daarvan te intensiveren. De Nederlandse consument vraagt ook daadwerkelijk om deze nieuwe bezorgoptie, zo legt directeur Retail Barry Husman aan Emerce uit. “De klant wil keuze, de ene keer thuis iets ontvangen en de volgende keer bij een pakketkluis.” Daarom investeert PostNL dit jaar miljoenen euro’s extra om vijfhonderd nieuwe kluiswanden te installeren. “Daarna kijken we waar ruimte is voor meer. Dat is onderdeel van een langetermijnstrategie.” Uit eerdere ervaringen weet het logistiekbedrijf dat locaties op NS-stations niet goed werken, maar rondom supermarkten, lokale benzinestations en zorgcentra juist wel. Husman: “We stimuleren klanten en gebruikers om pakketjes snel op the halen. Dat gebeurt doorgaans binnen de één à twee dagen. We werken aan campagnes om de capaciteit optimaal in te vullen. Dan kun je naar een situatie dat een locatie dagelijks of zelfs twee keer per dag wordt gevuld.” Wat daar ook aan bijdraagt is het gegeven dat PostNL zijn netwerk pakketkluizen heeft opengesteld voor derde partijen, zoals GLS. “We praten ook met andere partijen”, al wil de directeur niet aangeven met wie. Tegen het einde van 2025 hoopt PostNL rond de 1.600 pakketautomaten in bedrijf te hebben. “Ze zijn een groot succes. Het gebruik steeg met 97 procent in 2024 en de NPS is hoog.” Onderzoek van logistiek techbedrijf Sendcloud liet eind vorig jaar al zien, dat de helft van de Nederlanders het liefst hun pakje áfhaalt. Het maakt niet veel uit of dat een pakketpunt van bijvoorbeeld PostNL of DHL is of een wandkluis. Thuisbezorging is in elk geval helemaal geen must. Budbee, dat in Nederland nog louter kluizen heeft, is volgens Logistiek.nl van plan zijn het aantal kluizen hier met tweeduizend te willen doen groeien naar drieduizend.
emerce
21-03-2025 06:38