De sportieve en toeristische wandel-app Komoot, gespecialiseerd in outdoornavigatie, is verkocht aan het Italiaanse bedrijf Bending Spoons.
Na WeTransfer, Evernote, Meetup, Brightcove en nog een aantal populaire consumentgerichte apps valt Komoot ook in handen van de Italianen.
Met zijn apps claimt de koper een maandelijks bereik van boven de 300 miljoen gebruikers. Daar komen er met Komoot 45 miljoen bij.
Gisteren maakte Bending Spoons uit Milaan de overname bekend. Over de financiële kant van de transactie doen de partijen geen uitspraken.
Vorig jaar was er sprake van een beursgang voor de bedrijvengroep, maar CEO Luca Ferrari heeft daar geen haast mee.
De werkwijze van de Italianen is typisch. Na afronding van de overname wordt een deel van het personeelsbestand ontslagen om kosten te schrappen. Tevens wordt het verdienmodel tegen het licht gehouden en waar mogelijk genuanceerd. Alles met als doel de omzet te doen groeien en een duurzaam winstgevend bedrijf te bouwen.
Of dit ook met Komoot gaat gebeuren, staat niet vast. Komoot genereerde in 2023 een omzet van 36 miljoen euro en is al enkele jaren winstgevend.
Markus Hallermann, CEO en een van de oprichters van het Duitse Komoot, zegt in een persverklaring: “Het opschalen van een bedrijf vereist echter een andere mindset en vaardigheden dan het opbouwen. Daarom geloven wij dat Bending Spoons, met zijn unieke expertise in het stimuleren van innovatie en het opschalen van platforms, de perfecte partner is om Komoot naar de toekomst te leiden.”
emerce
21-03-2025 10:52