Social media leidt aankoopbeslissingen Gen Z

Voor meer dan de helft (56%) van de Nederlanders hangt een aankoop af van wat ze op social media voorbij zien komen. Bij GenZ is dat zelfs 89 procent. Dat komt naar voren in een peiling die in opdracht van techbedrijf Voyado werd gehouden onder duizend Nederlandse consumenten. De leeftijdsgroep rondom twintigers noemt TikTok daarbij als belangrijkste invloedssfeer (31%), gevolgd door Instagram (29%). Dit is een toenemende trend in vergelijking met de generaties daarvoor. Millennials laten zich minder beïnvloeden door social media. Zeventig procent van hen zegt dat dit wel eens het geval is, maar niet zwaarwegend. Voor een kwart van de millennialgeneratie is Instagram leidend en TikTok voor twaalf procent. Mathijs Ruigrok van Voyado Benelux: “De invloed van social media neemt toe met iedere nieuwe generatie en de platformvoorkeur verandert mee.” Waar eerdere generaties naar een website klikten om te shoppen en de volgende dat vanuit mobiele apps deden, doet de jongste koopkrachtige groep dat vanuit sociale platformen. TikTok is nóg geen transactioneel platform, maar die toevoeging staat in Europa al voor de deur. “Dat roept belangrijke vragen op voor retailers: hoe kunnen ze TikTok optimaal inzetten om te converteren? Verandert de rol van de influencer?” Foto: Sara Kurfeß, Unsplash
emerce
14-03-2025 06:18