Koers HelloFresh duikt op tegenvallende cijfers

De koers van het aandeel HelloFresh is na bekendmaking van de jaarcijfers vandaag met een kleine vijftien procent gedaald. Een kleine omzetgroei (+1%) tot 7,6 miljard euro en aantrekkende winstcijfers konden beleggers vandaag toch niet bekoren. De koers van HelloFresh staat onder druk, ook al belooft het bedrijf beterschap en degelijke plannen voor 2025. Het jaar 2024 stond bij de Duitsers in het teken van bestendiging. Marketinggeld ging liever naar het behouden van bestaande, winstgevende klanten dan onafgebroken jagen op nieuwe gebruikers. Twintig procent van de omzet ging naar marketing, evenveel als in 2023. Al met al daalde het aantal orders met vier procent naar 115 miljoen. Daar staat tegenover dat de gemiddelde orderwaarde steeg, met vijf procent tot 66,50 euro. HelloFresh’ winst voor bijzondere lasten over de twaalf maanden tot 31 december 2024 kwam uit op 399 miljoen euro. Het bedrijf is van plan zijn assortiment dit jaar uit te breiden met near-food items. Ze noemen: vitaminen, mineralen en supplementen. Dat moet de winst per klant weer wat opschroeven. De belofte aan beleggers: “We bouwen ’s werelds leidende digital first FMCG-concern.” Een andere belofte: het aantal verzonden maaltijdboxen zal met tien procent afnemen. Dat was niet helemaal naar de smaak van beleggers.
emerce
11-03-2025 14:53