Sinds deze week heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevoegdheden om onderzoek te doen naar de naleving van de Digital Markets Act (DMA). Deze wet moet zorgen voor meer kansen voor digitale bedrijven die afhankelijk zijn van de grote digitale platforms en die willen concurreren met deze platforms.
De regels van de DMA gelden voor een aantal specifiek aangewezen digitale platform aanbieders. Dat zijn de zogenoemde poortwachters, zoals Apple (Appstore), Booking (Booking.com), Google (Google Search, YouTube), Meta (Facebook, WhatsApp) en Microsoft (Windows PC OS).
De DMA geldt al sinds mei 2023 in Europa. De Europese Commissie heeft de exclusieve bevoegdheid om de DMA te handhaven. Nationale mededingingsautoriteiten, waaronder de ACM, kunnen in eigen land onderzoek doen en de Europese Commissie hierbij ondersteunen.
Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met de Nederlandse implementatiewet, heeft de ACM per 10 maart 2025 officieel de bevoegdheid om onderzoekshandelingen uit te voeren naar meldingen over het niet-naleven van de DMA.
De DMA bevat verplichtingen voor grote aanbieders van online platformdiensten. Deze regels zijn bedoeld om concurrentie op de Europese digitale markten te bevorderen.
Voorbeelden van wat poortwachters moeten doen:
Eerlijke voorwaarden bieden aan bedrijven wanneer zij apps in de appstore aanbieden.
Bedrijven op aanvraag gratis toegang geven tot hun eigen data (ook klantgegevens).
Bedrijven toegang geven tot gegevens over hoe goed hun advertenties het doen op het platform.
Zorgen dat bijvoorbeeld apps en betaaldiensten van bedrijven kunnen aansluiten op en samenwerken (interoperabel zijn) met het besturingssysteem en de hardware van de poortwachter.
Samenwerking met de Europese Commissie
De ACM heeft al meerdere signalen ontvangen van mogelijke overtredingen van de DMA. Dankzij de officiële onderzoeksbevoegdheid kan de ACM vanaf nu dus ook onderzoek doen naar deze meldingen.
emerce
11-03-2025 08:10