Een gemiddelde gebruiker besteedt maandelijks 35 uur op TikTok, aldus nieuw onderzoek. Adverteerders volgen braaf met hun portemonnee en besteden dit jaar 32 miljard op het platform.
Dat is althans de inschatting van de onderzoekers van het Britse WARC.
Het advertentiebedrijf van TikTok zal dit jaar sneller groeien dan Facebook (+9,3%) en Instagram (+19,0%), waardoor de video-app een aandeel van elf procent op de wereldmarkt voor sociale media heeft.
Een van de onderscheidende waardes van TikTok is de impact die het heeft op e-commerceomzetten. Anders gezegd: de reclameformats op de video-app slaan zo goed aan bij de gebruiker dat kliks naar webwinkels erg goed renderen.
Dat is ook de reden dat TikTok zijn eigen transactionele platform Shop gestaag internationaal uitrolt. In de landen waar die dienst nog niet beschikbaar is, verdient het bedrijf enkel aan reclamegeld. WARC constateert dat de app een ‘voorheen ongeziene impact heeft op Amazon-verkopen’.
Een kanttekening: “TikTok schiet tekort in termen van het vertrouwen dat marketeers in het platform plaatsen in vergelijking met YouTube, Netflix en Instagram.“
emerce
10-03-2025 08:32