Mediabedrijf Havas heeft vorig jaar meer omzet en winst geboekt. De nettowinst steeg met 2,7 procent, van 184 miljoen naar 189 miljoen euro. De omzet groeide met 1,5 procent naar 2,74 miljard euro. Overnames droegen 2,5 procent bij aan de groei.
Het aangepaste EBIT-resultaat steeg met 3,4 procent, van 327 miljoen naar 338 miljoen euro. De marge steeg van 12,1 naar 1,24 procent.
Marketingbedrijf Havas maakte op 16 december 2024 zijn debuut op de Euronext Amsterdam. Het bedrijf, dat onder andere reclamecampagnes doet voor Durex, Rexona en Evian, werd losgekoppeld van moeder Vivendi.
Tot nu toe wil het als zelfstandig beursgenoteerd bedrijf niet vlotten. Op de eerste handelsdag (16 december) sloot het aandeel rond de 1,80 euro.
Havas boekt vergeleken met soortgelijke bedrijven de laagste (aangepaste) winstmarges boekt. Vooral Omnicom en Publicis hebben aanzienlijk hogere marges. Beide bedrijven maakten vorig jaar bekend te fuseren tot één marketinggigant met ruim 28 miljard euro omzet. Havas is een factor tien kleiner.
Onderdeel van de toekomststrategie is het technologieplatform Havas Converged, dat in de zomer van 2025 wereldwijd moet zijn uitgerold. Het platform verzamelt alle data en technologie op éen punt en maakt het zo toegankelijk voor alle klanten en medewerkers. Publicis en WPP rolden vijf jaar geleden al vergelijkbare platforms uit. Van een uniek concurrentievoordeel voor Havas lijkt dus geen sprake, zegt de beleggersvereniging (VEB).
Havas’ groeimodel leunt verder zwaar op overnames. Dat laat zijn sporen na in de boekhouding. De goodwill van 2,5 miljard euro op de balans ligt bijvoorbeeld ruim boven het eigen vermogen van iets onder de twee miljard euro.
emerce
06-03-2025 06:45