81% Amerikaanse werknemers gebruikt geen AI

Zestien procent van de Amerikaanse werknemers gebruikt op een of andere manier AI tijdens hun werk. Het overgrote merendeel, 81 procent, doet dat nooit. Een derde denkt ook niet dat het iets toevoegt aan hun werk. Een nieuw onderzoek van het Amerikaanse bureau Pew Research geeft een gemengd beeld over hoe de Amerikaan denkt over AI op het werk. Big tech-bedrijven zingen het halleluja over de nieuwe technologie. Iedereen moet volgens hen zo snel mogelijk aanhaken om te voorkomen dat ze achterlopen. Daar zit een kern van waarheid in, aangezien Amazon tegen eind 2030 voor tien miljard aan arbeidskosten bespaart door AI en robotering. Maar dat geldt lang niet overal. Amerikaanse werknemers werd gevraagd naar hoe zij AI inzetten op hun werkplek. En of en hoe dat hen vooruit helpt. Slechts zes procent denkt dat AI hen vooruit helpt, hen betere en waardevollere werknemers maakt. Een heel klein deel deelt het opportunistische verhaal van bigtech. Hoewel 36 procent van de werknemers zegt dat ze zich hoopvol voelen over hoe AI in de toekomst op de werkplek kan worden gebruikt, zegt een even groot aandeel (33%) dat ze zich overweldigd voelen. Ongeveer de helft van de werknemers (52%) zegt zelfs dat ze zich zorgen maken over de toekomstige impact van AI-gebruik op de werkplek en 32 procent denkt dat dit op de lange termijn tot minder vacatures voor hen zal leiden tot minder vacatures. De Pew-onderzoekers vroegen ook naar de inzet van chatbots op het werk. Slechts tien procent doet dat dagelijks. En dan zijn het vooral de werknemers tussen de achttien en 29 jaar. Het meest voorkomende gebruik is onderzoek (57%), het bewerken van tekst (52%) en het opstellen van tekst (47%). Het beschikbaar worden van AI op de werkplek leidt niet zelden tot onrust en onduidelijkheid. Bepaalde typen werk kunnen weg worden geautomatiseerd. Werknemers en managers zijn lang niet altijd in staat om die nieuw vrij gekomen tijd goed waardevol in te vullen. Daarmee is AI een HR-thema en vraagstuk op directieniveau. CEO Dimi Albers van DEPT adresseerde dit onderwerp onlangs op Emerce TV. “Als je als CMO binnen drie jaar als doel hebt om je organisatie, net als je techstack, er compleet anders uit moet zien dat is de juiste mindset. Begin met het samenbrengen van de interne silo’s. Dan leer je over technologie en dan over welke skills mensen moeten hebben.”
emerce
04-03-2025 06:19