Waymo verdubbelt het aantal steden waar het actief is, naar zes. De Amerikaanse robotaxidienst van Google verzorgt nu wekelijks tweehonderdduizend ritten.
Dat is volgens Google-CEO Sundar Pichai twintig keer meer dan twee jaar geleden. Waymo is het enige bedrijf dat serieus operationeel is met robotaxi’s voor het grote publiek en zijn bereik aan het opschalen is.
Pichai vorige week in een tweet:
Exciting new @Waymo milestone: Waymo One is now serving 200k+ paid trips each week across LA, Phoenix and SF – that’s 20x growth in less than two years! Up next: Austin, Atlanta and Miami. pic.twitter.com/K2bENRTjik
— Sundar Pichai (@sundarpichai) February 27, 2025
In Buffalo, New York en Washington, D.C. worden testprogramma’s opgetuigd.
Afgelopen najaar maakte een groep investeerders bekend 5,6 miljard dollar te investeren in de Google-dochter. Onder hen: Andreessen Horowitz, Fidelity, Perry Creek, Silver Lake, Tiger Global en T. Rowe Price.
Het idee is dat vervoer per robotaxi goedkoper is, omdat er geen mens aan boord is en omdat de voertuigen in theorie 24×7 beschikbaar zijn. Dat drukt de operationele kosten. Een handjevol bedrijven ontwikkelt dit soort technologie die, zo is de gedachte, op lange termijn het autobezit wereldwijd kan terugdringen.
Waymo is momenteel de enige die commerciële ritten verzorgt, maar daar kan dit jaar verandering in komen. Tesla, bijvoorbeeld, wil nog voor de zomer zijn robotaxi’s de weg op sturen. Eind vorig jaar heeft het een vergunning aangevraagd om in Californië zijn dienstverlening te mogen starten. Daarnaast werken Zoox (Amazon), Pony.ai, Wayve en WeRide aan vergelijkbare plannen, zelf of met partners.
In Europa gebeurt op dat vlak, dat is: de openbare weg, niets. Er zijn hier wel technologieleveranciers, zoals Nebius uit Amsterdam en Wayve uit Londen.
In China zijn robotaxiritten zo goedkoop dat ze onrust veroorzaken op de markt voor tien miljoen taxichauffeurs.
emerce
03-03-2025 13:57