De Stichting Reclame Code (SRC), bekend van de Reclame Code Commissie (RCC), start een nieuwe campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Het symbool van deze campagne is de kogelvis, bekend om zijn vermogen zichzelf op te blazen bij gevaar.
Reclames met claims zoals snel rijk worden, valse gezondheidsclaims of ongeautoriseerd gebruik van BN’ers komen nog vaak voor. Social media hebben de mogelijkheden vergroot om direct bij hen te klagen. Dat wil echter niet zeggen dat advertenties voor soms kwalijke en misleidende zaken niet opnieuw opduiken. De SRC benadrukt dat samenwerking met de platforms en toezichthouders belangrijk is, en dat al één klacht het verschil kan maken om zulke uitingen te laten beoordelen door de Reclame Code Commissie.
De campagne is een vervolg op initiatieven zoals het Influencer Certificaat, dat al door meer dan 2.000 influencers die verantwoord reclame willen maken, is behaald. Nu wordt ook een breder publiek betrokken. Door commentaren met de kogelvis-emoji te plaatsen onder verdachte of ronduit misleidende reclames, kunnen jongeren anderen waarschuwen en via www.reclamecode.nl een signaal afgeven of een officiële klacht indienen.
Uit recent Nielsen onderzoek blijkt dat 67% van Gen-Z vertrouwen heeft in influencer-reclame, maar slechts 25 procent weet hoe misleidende content kan worden gemeld.
De campagne gebruikt de kogelvis in emoji’s, hashtags, stickers en video’s, en is zowel online als offline te zien. De Reclame Code Commissie heeft het daarnaast op haar website makkelijk gemaakt om een simpel signaal af te geven of om officiële klachten in te dienen via een online klachtenformulier.
emerce
25-02-2025 09:04