De pakketmarkt voor PostNL groeide vorig jaar een fractie minder dan was verwacht. De klantconcentratie nam sneller toe en zorgde voor druk op de marge. Daarnaast ging het recordaantal pakketten in een zeer korte piekperiode gepaard met een minder gunstige verdeling van de volumes. Dat meldt CEO Herna Verhagen in een toelichting op de jaarcijfers.
De marktdynamiek in de sector verandert en wordt gekenmerkt door toenemende kosten, een krappe arbeidsmarkt, veranderend consumentengedrag en door klantconcentratie. ‘Zelf spelen we in op deze veranderingen door de klantwaarde te optimaliseren met specifieke maatregelen gericht op grote klanten. We breiden onze internationale mogelijkheden verder uit door ons Europese netwerk en onze aanwezigheid in België te vergroten, en door onze ‘out of home’-strategie te versnellen’.
Bij Mail NL daalde het resultaat met ruim 30 miljoen euro in 2024. Met een daling van 8 procent in het postvolume ging de structurele afname door. De financiële resultaten bevestigen volgens PostNL opnieuw dat het huidige bedrijfsmodel niet meer houdbaar is.
De omzet steeg naar 937 miljoen euro, het bedrijfsresultaat daalde naar 62 miljoen (pdf).
emerce
24-02-2025 07:26