DHL streeft naar een verdubbeling van het aantal locaties met pakketautomaten in 2025. Het Duitse bedrijf plaatst in hoog tempo nieuwe automaten op strategische locaties, onder meer bij supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten, tankstations, sportscholen en voetbal- en hockeyclubs waar ze bijdragen aan extra inkomsten voor de clubkas.
Van de 5000 servicepunten van DHL hebben al zo’n 1250 locaties een pakketautomaat. Eind 2025 telt Nederland 2500 van deze slimme kluizen. Inmiddels wordt meer dan 10 procent van de pakketzendingen geleverd via een servicepunt; een groeiend deel daarvan via een pakketautomaat.
Daarbij staan de kluizen open voor derden zodat iedereen die goederen bij de consument heeft af te leveren er gebruik van kan maken. Retailers benutten de automaten ook voor ‘click & collect’, waarbij klanten hun bestelling eenvoudig ophalen, zonder winkelpersoneel te belasten.
DHL en Intrapost bundelen hun krachten om een complete post- en pakketoplossing te bieden voor de zakelijke markt. Beide bedrijven spelen naar eigen zeggen in op de vervagende grenzen tussen post en pakketten, waarbij brieven vaker via pakketnetwerken worden bezorgd en buspakjes via postnetwerken worden verwerkt.
De samenwerking biedt een 24-uursservice voor zowel enveloppen als (bus)pakjes inclusief volledige track & trace. Bedrijven kunnen hun volledige post- en pakketstroom bij één partij onderbrengen, terwijl DHL en Intrapost gezamenlijk de meest optimale en duurzame bezorgroute bepalen.
emerce
24-02-2025 09:50