Viaplay boekt kleine groei, wel winst, verliest klanten

Streamingdienst Viaplay boekt omzetgroei door prijsverhogingen. Het aantal abonnees daalde in 2024 met 86.000 tot 4,8 miljoen. Onder de streep schreven de Zweden netto een winst van 9,5 miljoen euro. Dat is het gevolg van strenge focus op kosten en operationele efficiëntie. Anders gezegd: hard werken, nuttige dingen doen en de broekriem aantrekken. Dat beeld komt naar voren in de jaarcijfers die CEO Jørgen Madsen Lindemann vanochtend publiceerde. De belangrijkste pijler onder het noord-Europese streamingbedrijf zijn de uitzendingen van sport. Net zoals Netflix bevat het assortiment ook films en series, maar de meeste kijkers komen toch voor de sportbeelden. Naast Formule 1 zijn dat voetbal uit de Premier League en Champions League, handbal en de FIS-wintersportcompeties. Samen met Scandinavië geldt Nederland nog steeds als een kernmarkt voor Viaplay Group. In het financiële rapport wordt geen opsplitsing gemaakt naar markten. In Nederland zal het rond de miljoen abonnees hebben. De omzet daalde met een fractie, minder dan een procent, naar 1,7 miljard euro. Sinds enkele maanden kunnen adverteerders in Nederland reclameruimte kopen in de Viaplay-streams. De inventory steeg daardoor afgelopen jaar met 36 procent. De reclame-inkomsten rondom streaming daalde een fractie tot 313 miljoen euro.
emerce
20-02-2025 09:58