Aziatische webshops blijven populair in Nederland

De Nederlandse consument winkelt graag en veel bij Aziatische webshops. Gen Z is daar het enthousiastst mee, aldus een nieuwe peiling van Visa. Het betaalbedrijf publiceert de jongste editie van zijn Payment Monitor, de zesde. Meer dan duizend consumenten gaven aan hoe ze afgelopen jaar winkelden en daar komt de voorkeur voor Aziatische shops in naar voren. Visa schermt met ‘een meerderheid van de consumenten (57%)’ en ’71 procent van de jongeren’, maar dat lijkt wat overdreven. Cijfers van Thuiswinkel laten een ander beeld zien. Gekeken naar consumenten die in het buitenland shoppen, vindt 27 procent van de cross-border bestedingen bij Chinese winkels plaats en 23 in Duitsland. De voorkeur voor Aziatische en Chinese platformen in het bijzonder is duidelijk. En niet verwonderlijk, want het aanbod is ongekend breed en de prijzen zacht gezegd concurrerend. Visa stelt in wat algemenere zin: “Bijna een derde van de Nederlandse consumenten (30%) shopt wekelijks online. Toch zijn er verbeterpunten, zoals overal met dezelfde betaalmethode betalen (32%) en niet steeds opnieuw de adresgegevens (28%) of betaalgegevens (18%) in te hoeven voeren.” “Ook shoppen op social media-platforms zelf wordt steeds gebruikelijker: 26 procent deed al eens op deze manier een aankoop. Onder Gen Z is dit zelfs 45 procent.“ “Daarnaast slaan consumenten de gegevens van hun betaalpas graag digitaal op, bijvoorbeeld in betaalapps (37%), bij online winkels (25%) en via streamingdiensten (23%).”
emerce
19-02-2025 06:30