De Nederlandse consument gaf in 2022, 2023 en 2024 in totaal voor 32 miljard euro uit bij vakantieportals om zijn reizen te boeken.
Vakantiegangers geven meer uit op platformen die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen (2.228 euro) en Dé VakantieDiscounter (1.668 euro). Dat is per boeking.
Boekingssites die zich op onderdelen van een reis richten, zoals overnachtingen, zetten in dit segment het minst om per klant. Marktonderzoeker Multiscope rekent voor: HotelSpecials (239 euro), trivago (306 euro) en Weekendjeweg.nl (331 euro).
Dat komt naar voren in een rapport dat de Brabanders vanochtend publiceren.
Het gemiddeld bestede bedrag ligt op 697 euro. In die zin is specialist Treinreiswinkel een ‘gemiddelde’ verkoper (€667).
De reissector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale e-commercesector. Daar gaat ruim 35 miljard euro in om (2023). De nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt naar verwachting volgende maand.
In 2023 steeg de omzet uit pakketreizen met 21 procent en het aantal boekingen met acht procent. Aan losse reisonderdelen, zoals tickets en verblijf, gaf de consument in dat jaar 4,9 miljard uit (+15%).
emerce
18-02-2025 07:46