Adverteerders mogen wat Google betreft ook buiten het domein van de cookies gebruikers gaan tracken om hun advertentieprestaties te meten. Fingerprinting wordt het nieuwe begluren van de online consument.
Sinds afgelopen zondag geldt een nieuw beleid bij Google in de wereld van Google Ads. Dat zijn de reclamediensten bij Search, YouTube, Maps en alle andere consumentgerichte diensten.
Formeel klinkt de aankondiging, van afgelopen December, heel vriendelijk. “We updaten het beleid bij Ads en staan privacy-enhancing technologies (PETs) toe, zoals on-device processing, trusted execution environments en secure multi-party computation. “Dat geeft merken nieuwe manieren om hun gegevens veilig te beheren en te activeren.”
Anders gezegd: de reclamegigant staat meer toe alleen tracking cookies om adverteerders met first party data van hun klanten te laten werken. Zonder de techniek bij name te noemen gaat het op zijn minst om fingerprinting.
De Engelse toezichthouder ICO verzet zich tegen het nieuwe beleid. Stephen Almond legt zijn bezwaar uit.
“Privacycontroles zijn gebouwd rond bestaande technologieën. Wanneer u een optie kiest op een consentbannier, of ‘alle sitegegevens wist’ in uw browser, controleert u over het algemeen het gebruik van cookies en andere traditionele vormen van lokale opslag. Device fingerprints zijn echter afhankelijk van signalen die u niet gemakkelijk kunt blokkeren.” Een digitale vingerafdruk omzeilt deze cookiemuren.
“Dus, zelfs als u ‘alle sitegegevens wist’, kan de organisatie die vingerafdruktechnieken gebruiken u onmiddellijk opnieuw identificeren. Dit is niet transparant en kan niet gemakkelijk worden gecontroleerd.”
Het soort gegevens waar het in de praktijk om gaat: IP-adres, besturingssysteem, browser, schermresolutie, taal, tijdzone, wel/geen VPN, gehanteerde plug-ins en meer. Maar adverteerders kunnen ook meerdere toestellen aan een gebruiker koppelen, van huiskamer-tv tot spelcomputer tot telefoon of app met de Ads-API.
ICO’s Almond over hoe zijn organisatie hier tegenover staat: “Ons antwoord is duidelijk: bedrijven hebben niet het recht om vingerafdrukken naar believen te gebruiken. Zoals alle advertentietechnologie, moet het wettig en transparant worden ingezet. Als dat niet het geval is, zal de ICO handelen.” Dat houdt in: onderzoek en mogelijk actief toezicht en geldboetes. Dat laatste deert techreuzen weinig, want zelfs een miljardenboete betalen ze moeiteloos uit de cashflow.
Ter illustratie: Googles nettowinst kwam over het jaar 2024 voor het eerst boven de honderd miljard dollar uit (100,12 miljard, +35%).
De Engelse toezichthouder op de markt CMA is er mede voor verantwoordelijk dat Google een nieuwe, adverteerdervriendelijke versie van Chrome nooit uitbracht https://www.emerce.nl/nieuws/reclamecookies-blijven-toch-chrome.
Foto: George Prentzas, Unsplash
emerce
18-02-2025 09:57