NY Times geeft redactie suite aan AI-tools

De leiding van de NY Times staat zijn redactie en de digitale productafdeling toe om AI-tools in te zetten bij de productie van hun werk. Het schrijven van nieuwsverhalen wordt niet uitbesteed aan een machine, maar die mag wel worden ingezet bij het voorwerk en de promotie na publicatie. De beslissing kan worden gezien als een traditioneel bedrijf dat de teugels viert qua inzet van nieuwe technologie. Medewerkers moeten wel eerst een interne training doorlopen om hen te leren wat wel en niet mag. De afdeling Juridische Zaken heeft vooral alle kwetsbaarheden in kaart gebracht. Online nieuwsuitgave Semafor heeft de scoop van binnenuit het mediabedrijf. SCOOP: The New York Times is greenlighting the use of AI for its product and editorial staff, saying that internal tools could eventually write social copy, SEO headlines, and some code.https://t.co/vyqv2mNzv0— Semafor (@semafor) February 17, 2025 Journalisten kunnen AI-tools bijvoorbeeld inzetten om onderzoeksrapporten of video-opnames te laten analyseren of samenvattingen te maken ter werkvoorbereiding. De productie van journalistieke tekst en beeld is off-limits. Voor de product- en marketingafdelingen wordt gedacht aan het automatisch creëren van (meertalige) nieuwsbrieven, SEO-teksten, De geautoriseerde hulpmiddelen zijn onder meer: GitHub Copilot (software), Googles Vertex AI (productontwikkeling), NotebookLM, NYT’s ChatExplorer, sommige producten van Amazon en OpenAI. De Times is nog verwikkeld in een rechtszaak tegen OpenAI over het ongeoorloofd kopiëren en verwerken van journalistieke kopij om de AI te trainen. Dat heeft het mediabedrijf in 2024 10,8 miljoen dollar gekost (PDF). De zaak loopt nog. Foto: Jakayla Toney, Unsplash
emerce
17-02-2025 12:49