Tikkie krijgt meer reclameopties

Komend voorjaar krijgen adverteerders meer ruimte om hun aanbiedingen te tonen aan gebruikers van Tikkie. In het tweede kwartaal wordt het bestaande reclameformat uitgebreid met een carroussel. In plaats van één bericht tegelijk komen er vijf naast elkaar te staan, ‘veegbaar’. “Uit eerste testen blijkt dat dit adverteerders betere prestaties oplevert”, licht Boris Brinkhof van Tikkie toe in de Ahoy te Rotterdam tijdens het ABN AMRO Open-tennistoernooi. Vorig jaar draaiden er in de Tikkie-app vijftig reguliere reclamecampagnes, “voor awareness en engagement”, en 68 cashbackcampagnes. Hierbij koopt een gebruiker in de winkel iets en kan een deel van zijn aankoopbedrag terugkrijgen door in Tikkie een bar- of QR-code te scannen. Sinds vorig jaar kunnen adverteerders in de app niet alleen één of meerdere dagen bereik kopen naar de gebruikers, maar ook campagnes inkopen op basis van impressies. Tikkie wil zijn reclamepropositie dit jaar verder verfijnen. Daartoe bouwde het een zijn eigen adserver. Bij de reclameproducten maakt het constant de afweging of en welk nut de gebruiker praktisch gezien van heeft. De betaalfunctie van de app is altijd leidend. Geld verdient men aan de zakelijke accounts, bedrijven die tikkies innen bij hun klanten. In die zin is het reclameproduct ondersteunend. Vanochtend werden ook de eerste zogeheten Tikkie Awards uitgereikt voor de beste in app-campagnes in 2024. Lidl won die voor Advertising, Vrumona voor Cashback. Lidl liet zijn klanten via Tikkie een spelletje spelen. Gemiddelde speeltijd: 49 seconden. Winnaars konden een croissantje in de winkel komen halen, wat tienduizend man deed. Feiten over 2024: – 157 tikkies verstuurd – ter waarde van 7,4 miljard euro – 24 mei om geen aanwijsbare reden de drukte dag: 650.000 berichtjes – gemiddelde waarde per tikkie: rond de 50 euro – Groepies: 10 miljoen gebruikers cumulatief – Cashback voor statiegeld: 1 miljoen gebruikers
emerce
07-02-2025 14:49