CM.com: ‘Dit jaar worden we een AI-first bedrijf’

Met de implementatie van kunstmatige intelligentie legt CM.com de basis voor een nieuwe productfamilie. Het bedrijf uit Breda wil dit jaar zelf een AI-first organisatie worden, daarna AI-only. Eind vorige week presenteerden de Brabanders op het hoofdkantoor in Breda-noord de basis van wat hun nieuwe productsuite wordt. De eerste resultaat daarvan is de ‘Halo Studio’. Halo Studio is een soort digitaal bouwpakket waarmee bedrijven zogeheten AI-agents kunnen bouwen. Dat zijn kleine systemen, digitale arbeidertjes, die in opdracht van hun maker doelen nastreven en daar stap voor stap naartoe werken. Ze zijn in staat informatie te zoeken, snappen, verwerken en op te reageren. Agents laten zich koppelen in reeksen. Het werk van CM.com is klantcontact faciliteren voor bedrijven, ongeacht het medium. Dat kan voice zijn, sms, Whatsapp, Apple iMessage, Telegram, webchat, enzovoorts. In 2023 werd daar GenAI aan toegevoegd. AI’s leren van de data en documenten van bedrijven en geven advies aan medewerkers van helpdesks hoe ze op een consument kunnen reageren. Vanaf dit jaar kan een bedrijf op Halo zelf tal van kleine en grote van dit soort bots maken, elk met specifieke taken. De agents moet eerst verteld worden wat hun doel is. In een webinterface sleutelt de gebruiker alle interne en externe bronnen (”Ik check dit even op het web, momentje graag”), API’s, instructies en eventuele scripts bij elkaar. De laagdrempeligheid van Halo Studio moet het bouwen van bots uit het domein van de IT-systeembeheerder halen en in handen brengen van de werkvloer. “Iedereen zijn eigen bot, zo veel als hij maar nodig heeft”, legt COO en mede-oprichter Gilbert Gooijers aan Emerce uit. “In Halo komt voor het eerst de expertise van onze overnames bij elkaar: RobinHQ, Building Blocks en CX Company. De komende maanden gaan we nog meer integraties aan de achterkant inbouwen. Wil iemand met Mollie betalen? Prima. Koppelen met Sendcloud of Shopify? Kan.” Head of Product Rutger de Ruiter (foto): “In 2023 formuleerden we een vijfjarenplan. We zijn nu op de helft in de transformatie van GenAI en agentic naar uiteindelijk autonome organisaties”, waarin ook de bots van bedrijven en consumenten tegen elkaar kletsen. Gooijers: “Interfaces verdwijnen. Dat betekent iets voor je inkoopproces. Je hoeft niet meer per se processen uit te besteden naar Salesforce-achtigen.” Dat nemen gespecialiseerde agents over.
emerce
07-02-2025 12:01