Media- en marketingconcern Havas neemt een meerderheidsbelang in het Amerikaanse Channel Bakers, een specialist in e-commerce en retailmedia.
Hoeveel geld met de investering is gemoeid houden de partijen voor zich. De extra omzetbijdrage zal rond de veertig à vijftig miljoen euro liggen.
Havas haalde eind 2024 via de beursgang in Amsterdam miljoenen euro nieuw groeigeld op tegen een waardering van 1,8 miljard dollar. Daarmee wil het zijn expertise op het gebied van AI, e-commerce en retailmedia uitbreiden. Het vertrekpunt van die activiteiten is en blijft commerciële communicatie, reclame. De nieuwigheid zit in het hoe en het waar.
Channel Bakers, opgericht in 2015, geeft houdt zijn eigen merknaam en valt organisationeel onder Havas Media Noord-Amerika. Het nieuwe label is in Europa actief via een kantoor in Glasgow. Daar richt het zich vooral op Amazon als handels- en reclameplatform.
Het Franse concern van CEO Yannick Bolloré wil genoemde expertise ook in andere landen uitbouwen en zint op meer overnames. Het steekt bijvoorbeeld vierhonderd miljoen euro in AI.
emerce
06-02-2025 11:56