Bespaar-app Dyme: ‘2025 eerste winstgevende jaar’

De laatste maanden van 2024 sloot Dyme winstgevend af en directeur Joran Iedema verwacht heel 2025 met zwarte cijfers af te sluiten. Honderdduizenden Nederlanders maar ook steeds Belgen passen de app Dyme in hun dagelijks leven om overtollige financiële lasten te schrappen. Sinds vorig jaar bevat de dienst ook verzekeringsadvies. Dat wordt dermate positief ontvangen door gebruikers dat het bedrijf november en december met winst afsloot. Dyme wordt veelal gebruikt door mensen tussen de 25 en 45, een generatie die goed is met apps maar niet altijd even goed met hun persoonlijke boekhouding. “Ze hebben vaak dure contracten en ontberen het overzicht op het grotere geheel”, aldus Iedema tegen Emerce. “Speciaal daarvoor gemaakte algoritmes spotten op iemands bankrekening welke contracten, abonnementen en vaste lasten ze hebben. Via onze app kun je met dit met een simpel gebaar annuleren. We zijn begonnen met simpele contracten, zoals telecom, energie en entertainment, en schuiven op naar complexere.” Verzekeringen is een voorbeeld daarvan. Het zeven jaar oude bedrijf, dat beschikt over een eigen AFM-licentie, biedt inmiddels advies aan in vijf categorieën, waaronder zorg- en autoverzekeringen. Door het toevoegen van verzekeringen zijn de verdiensten per klant sinds 2023 ruim verdubbeld. “We hebben 980.000 ingeschreven gebruikers. Ruim een half miljoen van hen heeft zijn bankrekening gekoppeld, zodat wij de financiële analyses kunnen doen en advies geven. Deze groep vindt het fijn dat ze alles via één app kunnen zien én regelen. Op dat punt willen we in 2025 meer waarde gaan bieden, meer ontlastende selfservice.” Te denken valt aan een situatie waarbij een gebruiker vanuit de app een ongeval bij zijn verzekering kan melden voor afhandeling. Dyme wil dat soort processen kunnen overnemen. “Dat zijn we nu aan het bouwen en komt halverwege 2025 beschikbaar.” De geboekte en verwachte winst zijn het resultaat van verscherpte focus op efficiëntie, stabiele kosten bij groeiende omzet en het besluit geen venture capital meer op te halen. In plaats van versnelde buitenlandse groei met extern kapitaal richt de ondernemer zich op langzamere maar winstgevende groei. “Zo houden wij als oprichters ook meer controle.” Voor promotie richt de onderneming zijn pijlen vooral op social media met sketches en micro-influencers. Geld verdient Dyme uit commissies voor eenmalige acties (abonnementen opzeggen, verzekering afsluiten) en inkomsten uit zijn premiumdienst. In december 2024 realiseerde het bedrijf een omzet van 190.000 euro. Dyme werd in 2018 opgericht door Joran Iedema, David Schogt, David Knap en Wouter Florijn. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam, heeft momenteel 20 werknemers, ontving in juli 2019 een seedinvestering van Peak Capital en wees in 2020 een aanbod in Dragons Den af. Foto: Andrew Neel, Unsplash
emerce
31-01-2025 06:34