Kledingconcern H&M Group noteerde in 2024 een online omzet van 6 miljard euro. De groep zag de verkopen met een procent dalen.
Net als in 2023 was ook in 2024 het online aandeel in de groep dertig procent (PDF). Het digitale kanaal lijkt qua ontwikkeling in de te lopen met de fysieke verkoopkanalen.
Wel is het zo, dat H&M Group met zeven van zijn negen labels online groter is dan in de fysieke wereld. Dat houdt in: ze hebben webwinkels in meer landen dan dat ze er bakstenen kanalen hebben. Een webwinkel kan als paard van Troje voor een markt dienen. Eerst digitaal, dan fysiek.
Alleen H&M en COS zijn met fysieke winkels in meer landen aanwezig dan met webwinkels.
De winst na belasting steeg met 33 procent tot bijna een miljard euro. “De verkoop- en bedrijfswinst steeg in het vierde kwartaal, aangedreven door sterke online verkoop, goed ontvangen damesmodecollecties en effectieve kostenbeheersing.”
Voor de groei richten de Zweden zich op verhoogde omnichannelverkopen. Klanten willen kunnen winkelen en worden geïnspireerd waar, wanneer en hoe ze kiezen. Dat is in de winkels, de websites van de merken, op digitale marktplaatsen en op sociale media. In China verkoopt het concern bijvoorbeeld op de lokale versie van TikTok.
emerce
30-01-2025 12:54