Philips zet vol in op AI voor zijn nieuwste televisies

TP Vision, merkhouder van Philips, zet vol in op kunstmatige intelligentie voor zijn nieuwste televisies die dinsdag in Barcelona werden onthuld. Adaptive Intelligence, zoals Philips zijn technologie heeft gedoopt, maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om de beeldkwaliteit te verbeteren door constant te leren van verschillende gegevensbronnen en omstandigheden. Dat is op zich niet nieuw, eerdere generaties van de in Gent ontwikkelde P5-processor maakten ook al gebruik van AI voor contentclassificatie en beeldoptimalisatie, maar Adaptive Intelligence leert aan de hand van een breed scala aan extra gegevens: de technologie analyseert specifieke details in elk frame van de content, maar ook de inkomende bron (bijvoorbeeld HDMI of streaming). Daarnaast beschikken de nieuwste televisies van het bedrijf over omgevingssensoren: Gegevens over de omgeving en de ruimte waar wordt gekeken, zoals de lichtomstandigheden in de kamer. Nieuw is ook wat Philips noemt Specular Highlight Enhancement, een toepassing voor beeldcontrastverbetering die op basis van AI heldere details in beelden van HDR-bronnen kan accentueren. De 9e generatie P5 AI Dual Engine bevat bovendien een nieuwe AI Adaptive Gamut Enhancer, specifiek gericht op Rec.709-bronnen. De Rec.709 standaard is een veelgebruikte standaard voor streamingdiensten en televisie-uitzendingen maar ook Blu-ray. De functie optimaliseert de kleurenweergave en zorgt dat deze kleuren van de content levendiger overkomen, zonder dat natuurlijke huidskleuren onrealistisch overkomen. Het AI Machine Learn Sharpness V3-systeem is een andere technologie die gebruikmaakt van AI en machine learning om de scherpte van beelden op tv’s automatisch te verbeteren. Het systeem analyseert het beeld in real-time en past de scherpte aan op basis van de inhoud die wordt weergegeven. De V4-versie van de AI Perfect Reality-functie duikt vervolgens dieper in de beeldanalyse om een perfecte balans tussen kleur, scherpte, contrast en helderheid te creëren. Het systeem corrigeert automatisch beeldproblemen zoals ruis en levert zo een ultra-realistische visuele ervaring. Philips werkt ook aan AI toepassingen voor Ambilight en zijn soundbars, die automatisch worden geoptimaliseerd aan de hand van de afgespeelde content. De gebruiker hoeft dan niets meer aan te passen bij de instellingen. Philips lanceerde nog andere nieuwe mogelijkheden voor zijn toestellen: Gamers kunnen hun aanpassingen en voorkeursinstellingen per game opslaan onder een speciaal profiel. De tv detecteert de eerstvolgende keer dat dezelfde game wordt gespeeld en selecteert automatisch het bestaande profiel en activeert de instellingen. De nieuwste versie van de Game Bar bevat daarnaast een verbeterde kleurhulpmode om kleuren nauwkeuriger te selecteren uit een breder kleuraanbod en filteropties. Daarmee geeft de ‘Colour Filter’ volgens TP Vision meer mogelijkheden om het kleurenspectrum op het scherm te beperken voor een gestileerde of gerichte gameplay-ervaring. Zoals elk jaar onthult Philips zijn nieuwste toestellen in het begin van het jaar, De meest premium Ambilight TV, Philips OLED+950, wordt pas in september gelanceerd in de beeldmaten 65 en 77 inch. Het tweede model binnen de OLED+ serie, Philips OLED+910, is al vanaf juni verkrijgbaar in de beeldmaten 55, 65 en 77 inch. De premium OLED TV valt op door het ingebouwd Bowers & Wilkins 3.1 geluidssysteem. Beide OLED+ televisies draaien op Google OS Smart TV. In mei vindt de introductie van de Philips OLED760 plaats in de beeldmaten van 48, 55, 65 en 77 inch. Het is de meest betaalbare OLED Ambilight tv binnen de Philip tv-range en is voorzien van de 7e generatie P5 AI-processor, het OLED_EX-paneel en voorzien van Titan OS Smart TV. Dit besturingssysteem wil Philips uiteindelijk voor al zijn modellen gaan gebruiken.
emerce
29-01-2025 08:15