IKEA is van plan zijn online marktplaats voor tweedehands meubels in heel Europa uit te rollen na succesvolle piloten in Madrid en Oslo.
De testen die sinds afgelopen zomer blijken een succes en vormen een stevige basis voor het opschalen van de bemiddelingsdienst.
IKEA Preowned, want zo heet de dienst, is een plek waar klanten van de woonwinkel op een digitale winkelvoer kunnen snuffelen in het aanbod van IKEA-artikelen die al eerder over de toonbank gingen.
Hiervoor werkt het samen met technologieleverancier Archive. Dat werkt met meerdere internationale retailers om hen tweedehands items te helpen verkopen. Onder hen: The North Face, New Balance, Dr. Martens en Peak Performance.
Klanten voeren hun product, hun eigen foto’s en een gewenste verkoopprijs in, terwijl IKEA’s eigen database met kunstmatige intelligentie zijn eigen promotionele afbeeldingen en afmetingen binnenhaalt en een prijsadvies geeft. De koper haalt het meubilair rechtstreeks op bij de verkoper. De partijen kunnen ook bij een finaal van de Zweedse woonwinkel afspreken. De verkoper krijgt honderd procent van de overeengekomen verkoopprijs of een tegoedbon van de winkel voor 115 procent.
In een interview met de Financial Times zegt de CEO van de IKEA-groep Jesper Brodin dat de pilot in Madrid en Oslo tweehonderdduizend bezoekers opleverde en enkele duizenden transacties.
In Spanje staan op dit moment 1.904 items in de tweedehandshoek, in Noorwegen 309. Eind augustus 2024 stonden er zesduizend items online in Oslo.
Foto: Jay Wennington, Unsplash
emerce
29-01-2025 06:38