ASOS integreert kledingaanbod van externe verkopers

Online kledingwinkel ASOS brengt alle vintage en boutiqueverkopers op zijn platform onder op ASOS.com, waardoor het er effectief een marketplace bij krijgt. Dat is de basis voor het plan om terug te keren naar groei. De samenvoeging van verschillende takken werd gisteren aangekondigd. De migratie zal naar verwachting zo’n drie maanden duren. In het laatste jaarverslag benoemde de leiding de opkomst van marketplaces al als een dreiging. “De Chief Strategie houdt het in de gaten”. Eind vorige week werd de knoop doorgehakt om van de dreiging een kans te maken en externe verkopers ruimte te geven op het hoofddomein. “Het zal klanten ten goede komen door één centrale bestemming aan te bieden die alles laat zien wat ASOS te bieden heeft. Het zal naadloos onze eigen merken samenbrengen met spraakmakende partnermerken, onafhankelijke merken en vintage verkopers.” Hoe deze interne fusie de financiële resultaten zal beïnvloeden houden de Britten voor zich. De gedachte is in elk geval dat het verkeer moet toenemen of op zijn minst het aantal bezochte pagina’s en daarmee de conversieratio. Anders gezegd: hoe groter het aanbod, hoe meer men verwacht te verkopen. Dit is ook de reden dat Zalando vorig jaar aankondigde dat het About You wil kopen. De Duitsers hopen vooral van de platformbusiness van de OTTO-loot te profiteren. De winstmarge (ebitda) van Scayle, zoals de marketplace-activiteiten van About You heten, ligt op vijftig procent. Bij Zalando zelf ligt de B2B-marge laag in de enkelcijferige percentages. De basis voor zijn marketplacestrategie legde Zalando in 2015, de strategische focus werd in 2019 hardop uitgesproken. Het doel veertig procent omzet via B2B te realiseren is bijna lange na niet gerealiseerd. ASOS heeft een jaar van heroriëntatie achter de rug. Ze kopen minder in op eigen risico, hebben de overschot aan oude voorraad met kortingen weggewerkt en hebben een kwart meer IT’ers aangenomen. CEO XXX denkt hiermee de basis te leggen voor efficiëntere operationel processen en een terugkeer naar omzetgroei. Het laatste kwartaal werd met een daling van 9,8 procent afgesloten tot 3,5 miljard euro. De koers van het aandeel ASOS staat even hoog als in het najaar van 2009.
emerce
29-01-2025 10:56