Nationaal Media Onderzoek sluit zich aan bij de nieuwe coalitie ‘Audience Measurement Coalition’.
Dit is een groep die de internationale instanties vertegenwoordigt die mediabereikonderzoek doen.
De AMC dient als klankbord voor Europese regelgevers in beleidszaken die betrekking hebben op de European Media Freedom Act, de eerste wetgeving in zijn soort om mediabereiksonderzoek te reguleren.
De partijen maken het initiatief zojuist bekend.
De European Media Freedom Act trad op 7 mei 2024 in werking met nieuwe regels die van toepassing zijn vanaf 8 augustus 2025. Om te zorgen dat de wetgeving aansluit bij de praktijk, hebben diverse organisaties de handen ineen geslagen en hebben zij de Audience Measurement Coalition (AMC) opgericht.
In bredere zin beoogt Act, een Europese wet, redactionele onafhankelijkheid van media te beschermen. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het waarborgen van transparantie over media-eigendom, het reguleren van staatsmedia en staatsreclame en het beschermen van journalisten tegen surveillance en inmenging.
Wat betreft de prijsstelling van de reclame-uitingen is mediabereik een belangrijke variabele. De vandaag aangekondigde coalitie voedt Europa met zijn expertise op relevante gebieden. Die zijn in april 2024 gedefinieerd.
De oprichters van de AMC zijn Médiamétrie (Frankrijk), ARMA (Romanian Association for Audience Measurement) en MMS (Zweden), die allemaal Joint Industry Committees (JIC’s) zijn, en de onderzoekbureaus Nielsen, Kantar Media en GfK. De nieuwe leden zijn: AGF – Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Danske Medier Research (Denemarken), Finnpanel (Finland), Mediapulse AG für Medienforschung (Zwitserland), NMO – Nationaal Media Onderzoek (Nederland), Norwegian MOC (Noorwegen), WEMF (Zwitserland), TAM Ireland (Ierland), Comscore, Gemius en Ipsos.
Foto: camilo jimenez, Unsplash
emerce
28-01-2025 10:00