De Ster kan in korte tijd tientallen miljoenen euro’s extra verdienen voor de publieke omroepen, maar dan moet er wel een wetswijziging plaatsvinden.
Die wetswijziging zou een vijf jaar oude wet terugdraaien die de NPO-exploitant verbiedt om reclameboodschappen te faciliteren van commerciële partijen. De gedachte destijds was dat Ster marktverstorend werkte richting RTL-achtige uitgevers. Nu de NPO van het nieuwe kabinet vijftig miljoen moet besparen, wil Ster zijn oude rol weer innemen.
Hier roept directeur Frank Volmer al jaren om. Vorige week riep herhaalde hij zijn oproep in een interview met Het Financieele Dagblad.
Volmer stelt dat het terugbrengen van de mogelijkheid tot commerciële advertenties al snel twintig miljoen euro reclame-omzet kan opleveren. Dat ligt nu op twee miljoen euro en komt van commercials van ideële en culturele instanties.
Ter illustratie: aan de Olympische Spelen werd ondanks de grote publieksinteresse en medailleregen op internet nul euro verdiend.
Het digitale reclameverbod blijkt overigens niet in beton gegoten, want sinds eind vorig jaar is Ster weer actief als commerciële exploitant. Marktpartijen kunnen sindsdien wel commerciële campagnes draaien, maar enkel met banners.
Een woordvoerder zegt tegen Emerce: “Op dit moment is het nog niet mogelijk voor commerciële partijen om online video’s bij Ster in te kopen. We zouden dit graag willen, maar hiervoor moet er een wetswijziging plaatsvinden.”
Die wetswijziging zou de deur openzetten voor tientallen miljoenen euro’s extra reclame-inkomsten. De uitingen verschijnen dan rondom video’s die de publieke omroepen op hun eigen sites en apps uitgeven, maar ook in NPO Start. De technische expertise om dit te realiseren ging nooit verloren. In 2021 richtten oud-medewerkers van de Ster een eigen bedrijf op om die kennis te vermarkten.
Vraag naar ruimtevoor digitale videoreclame is er, veel zelfs. De bestedingen door adverteerders in deze hoek stijgen jaarlijks met dubbelcijferige procenten. Uitgevers moeten niet zelden ‘nee’ verkopen aan belangstellende adverteerders omdat ze geen ruimte meer beschikbaar hebben. Die budgetten vloeien vervolgens naar buitenlandse techreuzen, die toch al tachtig procent van de internetmarkt in handen hebben. Voor dit waterbedeffect waarschuwde ABN AMRO in 2019 al.
In 2023 gaven adverteerders in Nederland 889 miljoen euro uit aan videoreclame in Nederland:
emerce
27-01-2025 06:35