‘Meer Google-concurrentie bespaart huishoudens 600 euro’

De Engelse markttoezichthouder neemt Google Search en Advertising beter onder de loep. “Een concurrerende markt kan reclamekosten bij zoekmachines doen dalen ter waarde van 600 euro per huishouden”. De Competition and Markets Authority (CMA) kondigde vanochtend zijn speerpunten voor 2025 aan. En de marktmacht en concurrentiekracht van Google staan daarin centraal. Negentig procent van de zoekopdrachten worden door Google afgehandeld en tweehonderdduizend bedrijven draaien er hun reclamecampagnes. Dat geeft de Amerikanen een enorme machtsbasis en bemoeilijkt iedere vorm van concurrentie. Als er een echt concurrerende markt voor zoekmachinereclame zou bestaan, zouden bedrijven honderden euro’s minder hoeven uitgaven per huishouden om dat te bereiken. Dat zou op zijn beurt de prijzen in de economie verlagen. “De CMA kan bedrijven een ‘strategic market status’ geven. Eenmaal aangewezen, kan de toezichthouder gedragseisen opleggen of concurrentiebevorderende interventies voorstellen om positieve resultaten te bereiken voor Britse consumenten en bedrijven.” Dit wordt vanaf vandaag onderzocht. Er wordt ook gekeken naar AI-implementaties in de zoekresultaten en naar recensies bij Google Maps. Als bij dit laatste blijkt dat een bedrijf zichzelf gunstiger laat afspiegelen door middel van reprecensies dan volgen er maatregelen. Personen die bij herhaling nepbeoordelingen schrijven moeten worden geweerd. Bedrijven de boel flessen, mogen geen recensies meer ontvangen. Sinds de brexit voert het VK een eigen mededinginsbeleid waarvan de hoofdlijnen en uitgangspunten kunnen afwijken van hoe de Europese Unie werkt.
emerce
27-01-2025 11:53