‘Slechts 11 procent van de Nederlandse retail scoort top op alle fronten’

De onrust in de Nederlandse winkelstraat houdt aan. Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen. Uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail blijkt dat slechts 11 procent van de retailers door consumenten op alle fronten goed wordt beoordeeld. Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase, waarmee hun toekomstbestendigheid onder druk staat. Slechts 12 procent van de retailers wordt door hun bezoekers als echt onderscheidend ervaren. Retailers als Ekoplaza, Keurslager, Wereldwinkel, Picnic, Bever, Crisp, Dille & Kamille en Rituals weten zich hier positief te onderscheiden. Zorgwekkend is dat bij 17 procent van de retailers twee derde of meer van de bezoekers aangeeft de retailer niet als onderscheidend te beschouwen. Deze problematiek speelt vooral bij retailers in fashion en huis & wonen. Meest bezochte retailers De meest bezochte retailers van Nederland zijn Bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action, HEMA, Lidl, Jumbo en IKEA. Naast bezoekersaantallen is ook het aandeel in de bestedingen een belangrijke graadmeter voor succes. Vooral optiekketens scoren hier sterk op evenals online spelers zoals 123inkt en Zooplus. Op sectorniveau zijn Bike Totaal, HORNBACH, Van Dal Mannenmode en Primera retailers die daar goed op presteren. Een loyale klantenbasis die de retailer actief aanbeveelt is cruciaal voor succes. Schoonenberg, 123inkt, Specsavers, Zooplus, Keurslager, Pearle Opticiens, Picnic en Hunkemöller zijn voorbeelden van retailers die excelleren in het opbouwen van zo’n sterke fanbase. Deze retailers weten niet alleen veel klanten aan zich te binden, maar worden ook actief aanbevolen bij anderen. Op sectorniveau presteren Holland & Barrett, Bol en ANWB hier goed op. Opvallend in de Retail Ranking 2025 is de sterke progressie van zowel online spelers als fashion retailers ten opzichte van de meting van twee jaar geleden. Online retailers 123inkt, Zalando, Zooplus en Coolblue laten een duidelijke verbetering zien in hun prestaties. Ook fysieke fashion retailers zoals Hunkemöller en OFM maken een duidelijke sprong voorwaarts. In het value segment vallen de prestaties van Wibra en JYSK op door hun positieve ontwikkeling.
emerce
24-01-2025 07:50