Talpa Media en Audiohuis werken per februari 2025 samen bij de advertentieverkoop in podcast. Talpa Media concentreert zich hierbij op de verkoop van zogenaamde ‘run of network’ campagnes op de Mediahuis podcasttitels. Audiohuis blijft zich concentreren op de specifieke inkoop van podcasttitels, op basis van doelgroep inzichten of context, maar ook native en sponsored advertising en branded podcast.
De podcastmarkt in Nederland blijft explosief groeien en speelt een steeds grotere rol binnen de audiomarkt. Met populaire genres zoals gezondheid, sport, komedie/humor en nieuws trekt het medium een breed en divers publiek. Volgens recent onderzoek van GroupM/Mindshare (Podcast Panelscan 2024) luistert 73 procent van de Nederlanders regelmatig naar podcasts. Dit is een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral het aantal mensen dat maandelijks een podcast beluistert, is aanzienlijk gegroeid.
Het profiel van de podcastluisteraar is relatief jong en hoog opgeleid, maar verschuift steeds meer richting een brede afspiegeling van de Nederlandse bevolking. In vergelijking met de gemiddelde Nederlander besteden podcastluisteraars minder tijd aan traditionele media zoals TV, radio en online video. Dit maakt podcasts een waardevolle en complementaire toevoeging aan de mediamix, doordat ze juist die steeds moeilijker te bereiken doelgroep aanspreken: de lichte gebruikers van traditionele mediakanalen.
Daarnaast horen 83 procent van de luisteraars advertenties tijdens het luisteren, waarbij preroll-commercials en host-reads bijzonder effectief blijken. Dit biedt adverteerders een unieke kans om een moeilijk te bereiken doelgroep aan te spreken op momenten van volle aandacht.
emerce
22-01-2025 14:00