Dept zichtbaarste Nederlandse bureau bij AI-chatbots

Dept agency voert de lijst aan als meest zichtbare Nederlands digital bureau, met Media.Monks en Emakina op de tweede en derde plaats. Dat is: bij de chatbots van de vier grootste LLM’s. Hiertoe bevroeg Hugo Huijer, SEO-specialist bij NoBears en oprichter van de LLM-monitor Trackerly.ai, gedurende vier dagen ChatGPT, Claude, Gemini en Perplexity met dagelijks 58 vragen. De vragen varieerden per categorie, marketingdienst en specialisme. Het vergelijkende onderzoek vroeg elk van de chatbots wie het beste bureau in Nederland is verscheidene categorieën. Dat zijn: beste in fullservice, development, HubSpot, Akeneo, Google Ads en SEO. De resultaten geven een blik op de werking van en toewijzing correlaties van AI’s. Tegen Emerce zegt specialist Huijer: “Net als bij de LLM’s zegt ook Google niets over zijn algoritmes. Maar je kunt uit de antwoorden wel correlaties herleiden waar je niet omheen kunt.” “De traditionele marketinginspanningen richten zich vaak op direct meetbare resultaten. Zo focust de linkbuilding-industrie zich op do-follow backlinks, terwijl normale vermeldingen zonder link minder aandacht krijgen. Voor zichtbaarheid in LLMs gelden andere regels: niet de kliks of backlinks tellen, maar betekenisvolle aanwezigheid op relevante platforms. Denk aan: LinkedIn-artikelen, reviewplatforms en Reddit-discussies zijn voor LLM zichtbaarheid interessant, terwijl deze kanalen voorheen minder aandacht kregen.“ “Iets dat me verraste is de correlatie tussen Wikipedia en LLM-zichtbaarheid. In de traditionele SEO-wereld krijgt Wikipedia geen aandacht, want het gebruik daarvan kent geen andere intenties dan informatie opzoeken.” Niemand gebruikt de stoffige encyclopedie van internet om van daaruit eens lekker te gaan shoppen. Dat maakt het een onverdachte maar sterke bron voor LLM’s. Het is de zíchtbaarheid van de betreffende bureaus op dit soort stoffige hoekjes van het web waar AI-chatbots op aanslaan. “Vijf van de top tien bureaus in het onderzoek hebben een Wikipedia-artikel: .monks, Emakina, Evident, Studio Dumbar en Mirabeau. Opmerkelijk genoeg heeft marktleider Dept agency momenteel nog geen Wikipedia-pagina, terwijl het in 2016 overgenomen Studio Dumbar die wel heeft.“ Bureaus in de onderste helft van de LLM-top tien: Econsultancy, Cognizant, Q42, Adwise en Online Dialogue. Huijer van Trackerly: “De inconsistentie in antwoorden toont een belangrijk aspect van AI-zichtbaarheid: de betrouwbaarheid van aanbevelingen hangt sterk af van de beschikbare brondata. Wanneer informatie over een specialisme of dienst beperkt beschikbaar is, neigen LLMs ernaar om te gissen of irrelevante verbanden te leggen. Voor marketingbureaus betekent dit dat ze niet alleen aanwezig moeten zijn op relevante platforms, maar ook duidelijk moeten communiceren over hun specifieke expertisegebieden.” Foto: Dane (cc)
emerce
22-01-2025 06:08