Hoe groter de stad, hoe kleiner de kans dat internetaankopen retour worden gestuurd. Dat wijst onderzoek van online warenhuis Wehkamp naar aankoop- en retourgedrag uit. Inwoners van de vijf grootste steden van Nederland sturen 14,6% minder artikelen retour dan het Nederlands gemiddelde. Inwoners van Amsterdam sturen gemiddeld de minste producten retour.
De vijf grootste steden van Nederland wijken aanzienlijk af van het gemiddelde. Amsterdam (-18%), Rotterdam (-17%), Den Haag (-18%), Utrecht (-9%) en Eindhoven (-4%) retourneren aanzienlijk minder dan het landelijke gemiddelde.
Het beeld dat stedelingen minder retourneren blijft ook duidelijk als wordt gekeken naar steden buiten de grootste vijf. Gemiddeld retourneren inwoners van deze steden (grofweg met 130.000 tot 250.000 inwoners) 6,3 procent minder dan gemiddeld. In middelgrote gemeenten (tussen de 40.000 en 130.000 inwoners) verdwijnt het verschil bijna: hier wordt gemiddeld genomen iets minder geretourneerd, namelijk -0.1 procent.
In kleine gemeenten (met een inwonertal tussen de 12.500 en 40.000 inwoners) wordt juist meer geretourneerd, bijna 5,7 procent meer dan gemiddeld.
Een exacte verklaring voor dit patroon heeft Wehkamp nog niet. Dat wordt nog onderzocht. Een veronderstelling is, zo legt de woordvoerder aan deze uitgave uit, is dat er in grote steden meer winkels zijn en dat winkelend publiek iets mogelijk iets maatbewuster is.
In 2023 kwam Wehkamp met een nieuw retourbeleid. Met een kleine bijdrage van 50 cent per geretourneerd artikel, het continu verbeteren van fotografie en maatadviezen afgestemd op de pasvorm per merk is het aantal retouren al teruggebracht met 14%. De komende jaren wordt verder geïnvesteerd om dit nog verder terug te brengen, dit wordt onder andere gedaan met data-analyse van de retouren. Daarin wordt ook gekeken naar demografische verschillen.
emerce
21-01-2025 09:45