‘Groei globale creatoreconomie zet door’

De globale creatoreconomie, de wereld rondom social influencers, groeide afgelopen jaar met 22 procent tot 156 miljard dollar. Verscheidene trends drijven zorgen ervoor dat dat aanhoudt. Naar verwachting zullen grotere bureaus en netwerken dit jaar talentmanagementbureaus blijven kopen. Dat wijst op een beweging naar schaal en geografische expansie in de vertegenwoordiging van makers. Hand en hand daarmee gaat de verwachting dat de creatoreconomie internationaler van aard wordt. Influencers en hun bureaus worden onderdeel van grotere internationale gehelen, zo verwacht Quartermast Advisors uit Los Angeles. Het financiële adviesbureau publiceerde onlangs zijn beschouwingen op de internationale creatoreconomie en deelde die met Emerce. Een derde onmiskenbare trend is dat social media transactioneel van aard wordt. Anders gezegd: het wordt steeds vaker mogelijk om te shoppen bij uitingen op sociale netwerken. Zie je iets dat een influencer promoot, dan koop je dat direct met een druk op een knop. “Voorts zijn er meer overnames gedaan van door AI ondersteunde tools voor makers. Die helpen bedrijven hun technologische mogelijkheden op het gebied van contentoptimalisatie, publieksbetrokkenheid en het genereren van inkomsten verbeteren”, aldus het rapport waar Sebastian Wulff aan meeschreef. Vorig jaar werden er 65 overnames gedaan in de socialmediasferen. De grootste overnames werden gedaan door partijen als Voodoo, Publicis Groupe en Lectra. Zestig procent van de transacties vond plaats in de VS en 23 procent in Europa. Het type overnames:
emerce
20-01-2025 14:03