ING: omzet e-commerce stijgt dit jaar met 8 procent

De omzet in e-commerce groeit dit jaar naar verwachting opnieuw met 8 procent. Daarbij blijven pure online spelers het beter doen dan multichannel retailers, die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Dit staat in het nieuwe vooruitzicht retail van ING Research. Vorig jaar realiseerden pure online spelers gemiddeld 8% meer omzet, terwijl de omzet bij multichannel slechts met 1 procent groeide. Dit komt met name doordat consumenten toch relatief vaker in de fysieke winkel kopen dan via het online verkoopkanaal van de betreffende retailer. Dit geldt vooral voor kledingzaken die zowel fysiek als via het onlinekanaal verkopen. Voor dit jaar verwacht ING Research voor de totale detailhandel een omzetgroei van 3,5 procent. Door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geven consumenten dit jaar meer uit in de winkelstraat dan vorig jaar. Supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei nadat deze vorig jaar voor het eerst in twintig jaar kromp door het tabaksverbod dat werd ingevoerd. Desondanks blijven het uitdagende tijden voor retailers. Enerzijds moet worden geïnvesteerd in duurzaamheid en technologie, anderzijds staan winstmarges onder druk door oplopende kosten. Voor de detailhandel non-food verwachten ING in 2025 een omzetgroei van 4 procent. Net als vorig jaar geven consumenten vooral meer geld uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. Door de aantrekkende woningmarkt slaat de omzetkrimp bij woonwinkels om in een lichte groei dit jaar. Ook het doe-het-zelfsegment profiteert hiervan. De grootste prijsstijgingen in de detailhandel zijn inmiddels achter de rug, al betekent dat niet dat alle prijsstijgingen voorbij zijn. Vorig jaar werden goederen gemiddeld 1,5 procent duurder, en dan vooral persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo en parfum (+3,6%) en schoenen (+2,6%). In 2024 gingen er 364 retailers failliet, 8 procent meer dan in 2023. Een meerderheid van de faillissementen betrof fysieke winkels in de non-food. Zo gingen vorig jaar onder meer Blokker, Bristol, The Body Shop, Adam Brandstore en Game Mania failliet. Ook waren er vorig jaar fors meer bedrijfsbeëindigingen. Driekwart van de bedrijfssluitingen betrof een webwinkel. Het aantal webwinkels is in vijf jaar tijd verdubbeld van circa 53.000 in 2019 naar ruim 106.000 in 2024. Een deel hiervan realiseert een minimale omzet en wordt daarom vrijwillig gestaakt. Voor dit jaar is de verwachting dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel non-food verder toeneemt. Door sterke kostenstijgingen staan bij veel retailers de winstmarges onder druk.
emerce
17-01-2025 06:00