Drupal heeft een nieuwe zogeheten no-code versie van zijn CMS uitgebracht. De makers denken dat het vooral interessant is voor marketeers, ZZP’ers en bedrijven in het MKB.
Drupal CMS, zoals de jongeling heet, vergt namelijk geen technische kennis om een site mee te bouwen. De organisatie mag zijn sitebouw- en redactiesysteem dan ook graag vergelijken met WordPress, maar dan opensource.
Uniek aan de software is de diepe integratie van AI-functionaliteiten. Op alle pagina’s van het CMS-dashboard zit een AI-chat. De gebruiker kan daar opdrachten geven als: ‘Voeg een beeldgallerij in met afmetingen van minimaal 1920×1080’, of ‘Ik wil categorieën aanmaken voor de twintig lekkerste kazen’. Een AI zoekt eerst uit welke zijn en voegt vervolgens deze categorieën toe. Alt-tags voor fotografie zijn eveneens met AI te genereren. Daar komt geen handwerk meer bij aan te pas.
Met een paar extra promps kan de AI in het CMS ook configuraties aan de website toevoegen, wijzigen of verwijderen.
Elke relevante CMS-functie kan via een API met een AI-provider worden gekoppeld. De AI zit dus niet ingebakken, maar wordt extern aangeroepen.
Drupal-bedenker Dries Buytaert schetste afgelopen najaar: “Ik voorzie dat een site tientallen of honderden AI-agents kan hebben om in de toekomst een site bouwen.”
Foto: Bram Driesen (cc)
emerce
17-01-2025 06:44