De markt voor slimme huishoudelijke apparatuur groeide in een jaar van 3,5 miljard naar 3,7 miljard euro. Het percentage huishoudens met slimme huishoudelijke apparaten bleef stabiel op 27 procent. Gemak en comfort (52%) zijn de belangrijkste aankoopredenen, zo blijkt uit de achtste editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders.
Nederlandse huishoudens hebben voor 3,7 miljard aan slimme huishoudelijke apparatuur in huis. Dat is een groei van ruim 200 miljoen euro ten opzichte van 2023. Net als in 2023 hebben de categorieën ‘rolluiken / gordijnen’ en ‘zonwering’ het grootste aandeel. Zonwering en rolluiken / gordijnen hadden zowel de hoogste gemiddelde bestedingen als totale bestedingen.
Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens (27 procent) bezit slimme huishoudelijke apparatuur. Dat is net zo veel als een jaar eerder en komt neer op ruim 2,3 miljoen huishoudens. Het populairste product blijft de robotstofzuiger (11%). Het bezit is met 1%-punt gestegen. Ook het aantal huishoudens met een slimme wasmachine, droger of vaatwasser steeg met 1%-punt.
De belangrijkste reden voor de aanschaf van slimme huishoudelijke apparatuur is het gemak en comfort (52%) dat deze producten bieden. Daarnaast zitten de slimme functies soms simpelweg toevallig op het apparaat (28%). Een kwart (25%) wilde het oude product vervangen.
emerce
14-01-2025 06:22