Een derde van de Nederlandse shoppers begint zijn zoektocht naar een product op marketplaces. In de grote omringende landen is dat al 47 procent. Google is nergens meer het startpunt voor oriëntatie en aanschaf.
In Duitsland, Engeland, Frankrijk en ook de VS begint nog maar 24 procent van de shoppers zijn tocht bij een zoekmachine. Nederland is dan net weer de uitzondering, want hier ligt dat percentage nog op 38 procent. Ongeacht de exacte verhouding ontstaat het beeld dat Google in e-commerce niet meer dominant is.
Dit beeld komt naar voren in een nieuw onderzoek naar winkelgedrag van consumenten in vier grote landen en Nederland. Het is uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van ChannelEngine uit Leiden, een techleverancier voor ’s werelds grootste marketplaces.
Het laat zien hoe marketplaces de webshops van merken zelf hebben ingehaald als favoriete online winkelbestemming. Voor veel merken en retailers is dit terrein nog vrij onbekend terwijl consumenten al veel verder zijn.
“Marketplaces hebben online webwinkels en zoekmachines zoals Google ingehaald als dé plek waar consumenten nieuwe producten ontdekken,” zegt CEO Jorrit Steinz van ChannelEngine. “Consumenten winkelen gemiddeld op vier verschillende marketplaces per kwartaal. Merken en retailers moeten een multichannelstrategie omarmen om relevant te blijven. Anders lopen ze het risico achter te blijven. Het draait allang niet meer alleen om Amazon.”
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten gemiddeld twee tot drie verschillende marketplaces bezoeken voordat ze een aankoop doen.
Zes op de tien consumenten winkelt liever op marketplaces dan op webshops van merken. Het gemak, de brede keuze de prijsvoordelen en vergelijkbaarheid van prijzen geven de doorslag. Bol is de grootste online marketplace in Nederland, waar 81 procent van de mensen de afgelopen zes maanden heeft gewinkeld.
Steinz schetst aan Emerce dat de consument linksom of rechtsom vaker bij marktplaatsen zal belanden dan bij webshops. Of je nu een broodrooster, skibril of NIKE-schoenen zoekt, marktplaatsen staan vaak in de top tien zoekresultaten én kunnen hogere klokprijzen bieden in Google. Dus ook bovenaan de resultatenpagina’s figureren de ‘aggegrators’ prominent. De reden is simpel. “Marketplaces zijn beter in staat een binnenkomende klik te verzilveren dan een webshop. Die moet direct verkopen of is de klant kwijt. Een marktplaats kan beter, bredere suggesties doen, beter cross- en upsellen en iemand voor een langere periode benaderen.”
Een opkomend verschijnsel bij de consument is social commerce, zo laat het onderzoek onder 4.500 respondenten zien. Veertig procent van de ondervraagden heeft ooit wel eens iets gekocht op TikTok Shop, Facebook Marketplace, Instagram, Snap of Pinterest. Twintig procent die dat nooit deed, zou het overwegen om in de toekomst wel te doen.
Amazon is met afstand de populairste marketplace (72%), gevolgd door ebay, Temu, Shein, Walmart en Zalando. Laatstgenoemde kondigde onlangs de overname aan van concurrent About You. Die transactie is vooral gericht op het samenvoegen van hun beider zakelijke takken, de marktplaatsen waarmee merken hun artikelen uitventen. De platformactiviteiten van About You groeiden in 2023 bijna twee keer sneller dan die van Zalando.
emerce
10-01-2025 06:17