‘AI kan meeste Nederlandse mediabanen al overnemen’

Tot tachtig procent van de banen in Media en Marketing kunnen worden overgenomen door Generatieve AI. De Wereld Economisch Forum denkt verder dat bedrijven over vijf jaar grote delen van hun activiteiten hebben veranderd. Dat komt voor AI en automatisering (86%) en de inzet van robots (58%). Dit onthutsende beeld komt naar voren in het nieuw gepubliceerde rapport ‘The Future of Jobs Report 2025’. Dat schetst de grote lijnen van de toekomst van de arbeidsmarkt en welke factoren verantwoordelijk zijn voor de grootste verschuivingen. Een van de grote veranderingen is, heel simpel, het feit dat steeds meer mensen digitaal gaan werken. Maar ook het feit dat het makkelijker wordt om energie te genereren en op te slaan speelt, in de woorden van het WEF, een ‘transformatieve rol’. “In 2023 bedroeg de mondiale gemiddelde robotdichtheid 162 eenheden per 10.000 werknemers, een verdubbeling ten opzichte van zeven jaar geleden. Momenteel zijn robotinstallaties sterk geconcentreerd: 80 procent van de installaties vindt plaats in China, Japan, de Verenigde Staten, de Republiek Korea en Duitsland.” De onderzoekers, in Nederland was dat de Universiteit van Amsterdam, bekeken ook welke banen nu al door Generatieve AI kunnen worden overgenomen. Dat is: in technische zin. Voor mensen in media, marketing, programmeren, financieel beheer en taalvaardigheid voorziet men roerige tijden. Gekeken naar de internationale arbeidsmarkt voorziet het WEF, dat voor 39 procent van de werknemers de basisvaardigheden veranderen tussen 2025 en 2030. In Nederland is dat dertig procent. Dat betekent niet dat werkgevers op hun lauweren kunnen zitten. Zij zullen komende jaren nog erg bezig blijven met het vinden van geschikte mensen. Meer dan de helft (56%) ziet dat als een probleem. Dat komt mede door veroudering. Daardoor krimpt de Nederlandse beroepsbevolking, sneller dan veel andere landen. Foto: Andrea De Santis, Unsplash
emerce
10-01-2025 06:26