Elke drie à vier weken verkoopt 2dekansje.com zijn magazijn in Nieuwveen helemaal leeg. Vorig jaar gingen er meer dan een kwart miljoen tweedehands items, retouren van webwinkels, over de toonbank.
Directeur Enri Meijers deelt met Emerce enkele kerncijfers over zijn verrichtingen van afgelopen jaar. Die laten zien dat ‘retouren’ en ‘tweedehands’ al lang geen besmette termen meer zijn. Het is serious business, iets dat ook partijen als Vinted of Swappie zullen beamen.
“Vorig jaar hebben 6,1 miljoen bezoekers onze online shops verkend en de schoonheid van tweedekans producten ontdekt. Dat zijn producten die terugkomen van als retouren van 197 partners.” Die partners dat zijn de grootste verkopers op bol.com zoals Lifegoods, Inventum en Strex en bekende webwinkels. Op die van Blokker na wil Meijers geen namen noemen.
Behalve in Nederland en Vlaanderen is 2dekansje.com ook actief in het Franse en Duitse taalgebied met 2echoix.fr en Bwareshop.de. Zelfde concept, andere markten.
Het jaar 2025 staat mede in het teken van opschalen van deze activiteiten. Vooralsnog lukt dat nog op de een locatie waar New Returns, zoals de b.v. heet, actief is. Maar met de huidige groeicijfers, ook na het afstoten van de handel in nieuwe artikelen, wordt de ruimte steeds krapper.
Wat New Returns doet is, simpel gezegd, is het overnemen van retourmanagement van online verkopers. Dat kunnen webwinkels zijn, handelaren op marktplaatsen maar ook fulfillmentpartijen. Het werk houdt in, dat als een consument een aankoop retour stuurt dat deze naar het magazijn in Nieuwveen gaat. Daar vindt de controle, grading en herverpakking plaats én de tweede verkoop. Dat gaat via de eigen sites, 2dekansje.com in Nederland en Vlaanderen.
Webwinkels en andere handelaren profiteren hiervan, omdat ze geen retourstraat hoeven in te richten of ruimte aanhouden bij hun fulfillmentpartner. Ze krijgen cash en zijn een zorg armer.
Afgelopen jaar zijn New Returns’ sites overgegaan op een nieuwe back-end; Shopify. Voor de inrichting van de site wordt veel GenAI gebruikt. Als er een nieuw item online komt, heeft de machine er binnen zeven seconden tekst en beeld bij gegenereerd. Vooralsnog is dat geen SEO-zorg voor Google, dat het liefst originele content drinkt, maar topartikelen krijgen binnenkort behalve AI-redactie ook nog een menselijke, redactionele bewerking.
In 2025 wil Meijers ook zijn marketingmix uitbreiden. Hij, en compagnons Achraf Aoulad Abdelaziz en Hugo le Conge Kleyn, willen minder afhankelijk worden van Google voor SEO en SEA. Outbound e-mail wordt steeds belangrijker en de ondernemers willen meer inzetten op sociale netwerken. “De mix moet breder.”
Een concurrent van New Returns is BuyBay.
emerce
10-01-2025 09:03