‘Tot 20 procent retailomzet uit social commerce’

Social media krijgt een steeds steviger greep op e-commerce. Afgelopen december zagen retailers die social commerce inzetten tot twintig procent van hun omzet hier vandaan komen. Voor hen beginnen de investeringen in platformen als TikTok Shop en Instagram te lonen. De sociale netwerken boden retailers in de feestmaand een extra bron van omzet. Eentje die in de jaren ervoor niet bestond. Sociale media als verkeersbron groeide ook, met acht procent op jaarbasis, waardoor veertien procent van al het verkeer in november en december naar e-commercesites werd geleid. Dit komt naar voren in de cijfers over de november en december die Salesforce samenstelde op grond van zijn e-commerceplatform. Het concern schat, dat er wereldwijd voor 1.200 miljard dollar aan digitale handel werd gegenereerd in deze periode. Een getal plakken ze nog niet op social commerce. De 1.200 miljard betekent een stijging van drie procent ten opzichte van vorig jaar. In de EU steeg de digitale omzetten rond de feestmaand met een procent. De Salesforce-cijfers geven ook informatie over de hoeveelheid retouren die retailers verwerkten. Dit jaar staat de teller 28 procent hoger dan vorig jaar: op 122 miljard. Deze stijging is deels te wijten aan trending consumentengedrag zoals passen en retourneren en bracketing. Dat is het kopen van een extra maat boven en onder je standaardmaat. Salesforce verwacht dat er aankomende december voor 133 miljard zal worden geretourneerd. Zeventig procent van de orders geschiedt via een mobiele drager, zoals een smartphone of tablet.
emerce
09-01-2025 08:44